Academia.edu no longer supports Internet Explorer.
To browse Academia.edu and the wider internet faster and more securely, please take a few seconds to upgrade your browser.
Based on the analysis of various Russian and foreign museum exhibitions, the article examines the experience of using humor in the museum space. The author evaluates the potential of using humor to enhance the quality of museum work, considers specifi c examples of the conceptual use of humor in museum exhibitions, and provides working schemes for museum designers and planners.The transition of museums from the educational and didactic model to the leisure and hedonistic one and their constant efforts to attract new visitors require all new instruments, one of which is humor. Today there are many museums and para-museums that work specifi cally with the topic of laughter and humour, however, in conventional museums, humour is still extremely rare. The global and Russian experience shows the prospects and multifunctional use of humor in the museum space. In the near future, a museum’s main strategic challeng- es will require the active using of humour not only in daily activities of the museum, but also in its exposition. Taking into account the cumulative socio-cultural effect of humor, it can become a trigger for global changes in the life of the museum.
2020 •
The article analyzes the image of the museum in science fiction literature of the XX century. The main source is the works of the stars of the "golden age" of science fiction Isaac Asimov, Clifford Simak, Robert Sheckley, Roger Zelazny, Robert Heinlein, Philip K.Dick, and some Russian authors. All the classics of this genre in one way or another related to the theme of museums, since it is directly related to the theme of time and human (d)evolution. According to the prognostic potential of science fiction, it is important to understand how science fiction writers of the twentieth century saw the future of such an institution as a museum, which from their predictions had come true, and what potential dangers they could identify. The analysis of science fiction works shows that science fiction writers raised the majority of the most important themes of museum development: the problem of the authenticity of exhibits, relations with the visitor, ethical conflicts in creating exhibitions and acquiring collections, preserving of the intangible heritage, museumification of urban space, and much more.
В последнее время вырос интерес исследователей к музейному посетителю и его поведению. Однако для понимания сегодняшней ситуации необходим ретроспективный культурологический анализ роли музея в структуре повседневности советского гражданина. Для ответа на данный вопрос авторы решили обратиться к нетрадиционному для музеологов источнику – советской карикатуре. Предметом исследования авторов является образ музея в сатире и массовом сознании. Особое внимание уделено таким сюжетам, как изображение музейного сообщества, музею как метафоре, культуртрегерской функции музея. На основе контент-анализа визуальных и текстовых материалов советской эпохи, а также визуально-компаративного исследования иконографических сюжетов в статье впервые прослеживается образ советского музея и музейного посетителя в массовом сознании. В большинстве случаев эмоциональный градус изображения отечественного музея и музейного посетителя в советской карикатуре – это не жесткая сатира, а относительно мягкий и идеологически выдержанный юмор, нацеленный на пропаганду успехов социалистического культурного строительства, при том, что музеи – не самый частый гость на страницах «Крокодила». Временная динамика музейной и околомузейной карикатуры почти не прослеживается, небольшой всплеск интереса к музейной теме можно отметить только в 1970-е гг. По всей видимости, он связан с развитием внутреннего туризма и новым требованиям к музеям как части туристической сферы.
Статья посвящена трехсотлетию начала музейной практики в России. В ней характе-ризуются основные этапы изучения музейной истории, формулируются актуальные задачи исторической музеологии. Ключевые слова: историческая музеология, культурная форма, осмысление музейной практики, Российская музейная энциклопедия, периодизация истории музейного дела в России. А.А. Сундиева ТРИСТА ЛЕТ МУЗЕЙНОЙ ПРАКТИКИ В РОССИИ: ЭТАПЫ ОСМЫСЛЕНИЯ 1 1 Статья подготовлена на основе выступления, состоявшегося на круглом столе, посвященном 300-летию музейного дела в России, в рамках II все-российской научно-практической конференции «Современные тенденции в развитии музеев и музееведения» 29 сентября – 3 октября 2014 г., Ново-сибирск. The article is devoted to the tercentenary of museum practices in Russia. It describes the main stages of the study of the museums' history and immediate aims of historical museology.
2020 •
This article analyzes the institute of museum taboos. The relevance of this study is due to several factors, primarily the development of relationships between the museum and the visitor in the last three decades. The prohibitions also ināuence the shaping of professional ethics, and, consequently, the status of the profession. The main aim of this work was to show the ambiguity of the contemporary taboos in Russian museums and their impact on the functioning of the museum itself. The research was mainly based on a survey of museum employees and analysis of the systems of prohibitions in museums of the Russian Federation. The main conclusion of the research is as follows: the contemporary system of museum taboos was formed not only by attitude to the museum as a sacred space, but also by the culture of Soviet prohibitive practices. Part of the professional community is aware of the problems with the quantity and quality of prohibitions, however, in general, the discussion of prohibitions is taboo itself.
2020 •
This article is dedicated to specificity of using mannequins in the museum exhibitions. Emphasis is made on the nuances of selection and preparation of a museum mannequin from the perspective of anthropology, and primarily such aspects as anthropological correspondence and symbolic component that allow turning the mannequin from a technical element into a constituent part of exhibition, which would translate the elements of intangible cultural heritage. The goal this research consists in the analysis of potential risks associated with neglecting the specificity of mannequin as a constituent part of museum exhibition. Field materials acquired from modern exhibitions in Russian and foreign museums served as the source material for this work. The main research methods became he case study and comparative analysis. It is concluded that the choice of mannequins for exhibitions should be conducted with consideration of actual anthropometry of the historical and cultural groups; if the mannequin is not impersonalized, its phenotype should be close to its ethnic group. If the listed above is impossible, the best option lies in deanthropologization of the mannequin; otherwise, they devalue the artistic level of exhibition and worth of the originals. Static mannequins with evident anthropomorphic features are perceived rather negatively, especially in a direct visual contact. Mannequins are capable of retranslating multiple body techniques as the elements of intangible cultural heritage, and this aspect should not be neglected. Mannequins can also be used in exhibition scenography. Статья посвящена специфике использования манекенов в музейных экспозициях. Основной целью авторов было обратить внимание на нюансы выбора и подготовки музейного манекена с точки зрения музейной антропологии, и прежде всего на такие аспекты как антропологическое соответствие и символическую составляющую, которые позволяют превратить манекен из технического элемента в конструктивную деталь экспозиции, транслирующую элементы нематериального наследия. Помимо этого, целью статьи является анализ потенциальных рисков, связанных с игнорированием специфики манекена как конструктивной части музейной экспозиции. Основным источником исследования стали полевые материалы из современных экспозиций российских и зарубежных музеев. Ключевыми методами исследования стали метод кейс-стади и компаративный. По итогам исследования можно сделать следующие выводы. Подбор манекенов для экспозиций необходимо производить с учетом реальной антропометрии историко-культурных групп; а если манекен не обезличен, его фенотип должен быть близок своей этнической группе. Если вышеперечисленное невозможно, то оптимальным вариантом является деантропологизация манекенов. В противном случае они девальвируют художественный уровень экспозиции и ценность подлинников. Статичные манекены с выраженными антропоморфными чертами воспринимаются скорее негативно, особенно при прямом визуальном контакте. При помощи манекенов можно ретранслировать многие техники тела как элементы нематериального наследия, и этим нельзя пренебрегать. Кроме того, манекены могут применяться в экспозиционной сценографии.
2018 •
Музей як медіум. Мета дослідження. З’ясувати специфіку музею як медіуму. Методологія. Теорія М.Маклюен й теорія «трьох світів» К.Поппера. Наукова новизна. З’ясовано медійну (безвідносно до контенту) специфіку музею, що полягає у здатності цього інституту інтегрувати у своїй діяльності три світи, виділених Поппером: світ музейних предметів, світ обміну суб’єктивними судженнями та світ об’єктивованих продуктів пізнання (наука, мистецтво та ін.). Висновки. Всесвітня мережа інтернте та новітні мультимедійні технології значно розширили можливості традиційної (експозиційної) музейної комунікації. До того ж музей некоректно розглядати як архаїчний медіум, що може функціонувати лише за рахунок «милиць», наданих новітніми медіа. Не можна також стверджувати, що музей з часом буде існувати лише у віртуальному вигляді як складова Інтернет-медіуму. Під час дослідження було з’ясовано, що на сучасному етапі посилилася автономізація попперівських трьох світів. Інтернет здатний інтегрувати лише світ комунікації та світ об’єктивованого знання, проте має лише опосередкований вплив на фізичний світ. Крім того, Всесвітня мережа демонструє тенденцію до гіпертрофії другого світу – світу комунікації. Отже, незважаючи на свою позірну архаїчність, порівняно із Інтернетом, музей є безальтернативним медіумом в царині інтеграції фізичного світу, домену соціальних комунікацій та об’єктивованих результатів людського пізнання. В цьому і полягає медійна специфіка музею. Ключові слова: музей, комунікативна система, інституційна специфіка музею, ідентичність музею, Маклюен, Поппер, medium is a message, музейна комунікація, пожежа в Національному музеї Бразилії. Музей как медиум Цель исследования. Выяснить специфику музея как медиума. Методология. Теория М. Маклюена и теория «трёх миров» К. Поппера. Научная новизна. Медийная (безотносительно к содержанию) специфика музея состоит в том, что этот институт способен интегрировать три мира, выделенных Поппером: физический мир (артефакты, музейные предметы), субъективный мир коммуникации и мир объективированных продуктов познания (наука, искусство и т.д.). Выводы. Интернет и современные мультимедийные технологи значительно расширили возможности традиционной (экспозиционной) музейной коммуникации. В то же время, музей не стоит рассматривать как архаичный медиум, который неспособен существовать без «костылей»б предоставленных новыми медиа. Преждевременно также утверждать, что музей целиком растворится во Всемирной паутине. Сейчас наблюдается усиление автономизации попперовских трёх миров. Интернет способен абсорбировать только мир коммуникаций и объективированного знания. Его влияние на первый мир является сугубо опосредованным. Кроме того, в Интернете гипертрофирован второй мир – мир коммуникации. Следовательно, музей, несмотря на кажущуюся архаичность в сравнении с интеретом, остаётся безальтернативным медиумом касательно интеграции трёх попперовских миров. В этом и состоит специфика музея как медиума. Ключевые слова: музей, коммуникативная система, институциональная специфика музея, идентичность музея, Маклюэн, Поппер, medium is a message, музейная коммуникация, пожар в Национальном музее Бразилии. Museum is a message Purpose of the article. Find out specific of the museum as the medium. Methodology. M. McLuhan’s theory (medium is a message) and K. Popper’s theory of three worlds. Scientific novelty. The museum, in distinct of other media, can integrate all K. Popper’s three worlds. Conclusions. Internet and modern media technologies extend the capacity of customary museum communication. In the same time, it doesn’t mean, that museum is archaic medium, and this institution cannot operate without «crutches» of new media. It’s too soon to affirm, that museum completely dissolves in WWW. The Internet can absorb the world of communication (second Popper’s world) and objectivated results of cognition (third Popper’s world). The Internet is influential for the physical world (first Popper’s world), but i t always only a mediation of the world of things. That’s why the museum is non-alternative media in the field of integration K. Popper’s three worlds. This capacity is museum-specific as the medium. Key words: museum, communication system, the specific museum as an institution, identity of the museum, McLuhan, Popper, the medium is a message, museum communication, fire in National Museum of Brazil.
Redmarka. Revista de Marketing Aplicado
Rural tourism in Romania and adopting best practices from other statesRevista española de lingüística
La expresiôn del acceso a un cargo en gregorio de tours y jordanes2004 •
Friva Risk Sarbarhet Och Formaga Samverkan Inom Krishantering
Krishanteringsförmåga i offentliga organisationer2010 •
2000 •
2007 •
Prosiding Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat
Pemenuhan Kebutuhan Pendidikan Anak Asuh DI Panti Sosial Asuhan Anak2015 •
2018 •
Journal of the American College of Cardiology
Stroke prevention with the angiotensin II type 1-receptor blocker candesartan in elderly patients with isolated systolic hypertension2004 •
Revue des sciences de l'éducation
Représentations sociales des parents et des enseignants du secondaire à propos des compétences transversales2011 •
Physical Review Special Topics - Accelerators and Beams
Penetration depth measurement of a 6 MeV electron beam in water by magnetic resonance imaging2011 •
Studia Philosophiae Christianae
O uobecnieniu duszy, Sokratesie psychagogu i sztuce uświadomionego mówienia2019 •
2009 •
La constitución comentada. Análisis artículo por artículo. Tomo III
Constitución 1993 artículo 104 Facultad Legislativa Delegada2021 •
International journal of clinical and experimental pathology
The histogenic origin of melanoma arising in respiratory epithelium of a teratomatous germ cell tumor of the mediastinum: an enigma unraveled from an unlikely source2012 •
Journal of Heterocyclic Chemistry
One-Pot stereoselective synthesis oftrans-4,5-dialkoxy-1,3-bis (2-pyrimidinyl)imidazolidines through a three-component reaction2006 •
Angewandte Chemie International Edition
Amidocuprates for DirectedorthoCupration: Structural Study, Mechanistic Investigation, and Chemical Requirements2012 •
Spine surgery and related research
A Case of Ankylosing Spinal Hyperostosis with Massive Hemothorax Due to Thoracic Vertebral Fracture Caused by Minor Trauma2019 •
International Journal of Education and Practice
Analyzing the Contribution of Critical Thinking Skills and Social Skills on Students’ Character by Applying Discovery Learning Models2022 •
2007 •
Angewandte Chemie International Edition
An Organocatalytic Cascade Approach toward Polysubstituted Quinolines and Chiral 1,4-Dihydroquinolines-Unanticipated Effect of N-Protecting Groups2012 •
Infection, Genetics and Evolution
A protocol to improve genotyping of problematic microsatellite loci of Trypanosoma brucei gambiense from body fluids2013 •